Obecní knihovna Mokrá-Horákov

sídliště č. 350
664 04 Mokrá
515 537 181

Vedoucí knihovny
Ivana Brzobohatá
knihovna@mokra-horakov.cz
PŮJČOVNÍ DOBA

Pondělí     9 - 12    13 - 18

Úterý            -         13 - 17

Středa       9 - 12    13 - 18

Čtvrtek         -         13 - 17

Pátek          zavřeno

    

     



Noc s Andersenem

06.04.2015 08:56

Noc s Andersenem  je akce knihoven na podporu dětského čtenářství, při níž děti nocují v knihovně u příležitosti výročí narození dánského pohádkáře, Hanse Christiana Andersena.

 V Mokré proběhla už po deváté a v knihovně přespalo 13 dětí ze 4. a 5. tř. s paní učitelkou Zuzanou Vojtěchovou.

 Děti přišla pobavit vedoucí Eurocentra Brno, Mgr. Petra Netuková, která dětem přiblížila Evropskou unii prezentací „Věcně o Evropě“ a přinesla pro děti také spoustu kvízů a hádanek.

Před usnutím si děti s paní učitelkou udělaly malé tvořeníčko z papíru a lepenky.

Letos si připomínáme 100. výročí narození českého spisovatele Jana Drdy, který pro děti napsal krásné pohádky. Na dobrou noc si děti poslechly pohádku „Jak šel Honza di Lenoráje“.

Pro všechny noční spáče poslal pozdrav český režisér Zdeněk Troška, který nejednu pohádku Jana Drdy převedl na filmové plátno.


Milí mladí přátelé,

 zdravím vás aspoň takto na dálku a přiznám se, že vám tak trochu závidím tuto krásnou chvíli, kdy sedíte tiše v tajemném šeru večera a posloucháte příběhy z dávných dob, kdy si představujete děj, kterým se jako mávnutím kouzelného proutku přenesete do různých dob, pohádkových a dobrodružných.

 Od dětství jsem miloval čtení, hlavně pohádek a dobrodružných příběhů, především Julia Verna. Už o prázdninách v první třídě, kdy jsem byl s maminkou na pionýrském táboře v Kubově Huti pod Boubínem jsem si v táborové knihovně našel krásnou knihu Českých pohádek pana Jana Drdy s půvabnými obrázky Josefa Lady. Byl jsem nadšen, pohádky byly dlouhé a já se těšil, že budu aspoň tak hodně dlouho  v přítomnosti pohádkových hrdinů a s nimi prožívat všechna jejich dobrodružství. Tu knížku jsem měl u sebe celé prázdniny a nemohl jsem se s ní rozloučit. A tak jsem ji prostě strčil do batůžku a odvezl si ji domů. Ano, ukradl jsem ji. Maminka se moc zlobila, ale když viděla, že si v knížce čtu pořád dokola – tenkrát ještě nebyla televize, tablety, videa a všelijaké hry – už nic neříkala a peníze za knížku poslala panu vedoucímu tábora. Jenže o dalších prázdninách, opět v tomtéž pionýrském táboře, jsem ukradl další knížku, Krásu Nesmírnou, což byly nádherně ilustrované ruské pohádky. Obě knížky mám dodnes ve své knihovně.

 Snad jsem svůj čin odčinil tím, že jsem z Drdových pohádek už několik natočil – O princezně Jasněnce a létajícím ševci, Z pekla štěstí je vlastně pohádka Český Honza, Nejkrásnější  hádanka vznikla na motivy dvou pohádek O Matějovi a Majdalence a Jak princezna hádala, až prohádala.

             Pohádka je nejkrásnější literární útvar a ty od Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena, Jana Drdy, Františka Kožíka a dalších patří ke skvostům naší kultury. Jako mladí a jistě úspěšní žáci a studenti byste si je měli přečíst a potěšit se jimi stejně jako jsem se jimi těšil já. A přiznám se, že mě těší dodnes.

Přeju vám hodně radosti s nadcházejícím jarem a hodně krásných chvil s knížkou.

 Zdravím vás, mějte se pohádkově.

Váš Zdeněk Troška     

 

Poděkování patří maminkám, které se dětem postaraly o snídani, panu Františku Krpenskému, který Noc s Andersenem zdokumentoval a paní učitelce Zuzaně Vojtěchové, která dětem věnovala svůj volný čas.